…zašto vreme provedeno u tišini može da vam pomogne u dizajniranju boljeg zvuka? Saznajte kako da se izborite sa zamorom uha kako biste svoj rad na dizajnu zvuka, kao i svoj um, održali svežim.

No, krenimo redom i to, ni manje, ni više od priče o velikoj poplavi piva koja se desila 1814.

Naime, tokom 17. veka, veliki britanski pivari vodili su međusobni bespoštedni rat kako bi zauzeli prvo mesto u količini proizvedenog piva. Ispostavilo se da je u jednom trenutku to mesto pripalo pivari Meux’s Horse Shoe Brewery. Nisu štedeli novac kako bi napravili najveće moguće bure za skladištenje piva koje je moglo biti napravljeno u tom trenutku.

Bure je bilo toliko veliko da je pivara čak priredila i zabavu za 200 ljudi unutar njega kako bi proslavila njegov nastanak.

Nažalost, takvo mamutsko bure napravljeno uz pomoć potpuno nove i nedovoljno proverene tehnologije dovelo je do eksplozije koja je poplavila ulice Londona količinom od preko 500.000 litara piva. Neke zgrade su srušene, neke ljude je progutala bujica piva, dok su drugi pokušali da im pomognu. Iako je izgledalo mudro i humano skočiti u bujicu i pomoći davljenicima, to je sprečilo službe hitne pomoći da izađu na lice mesta i pruže stvarnu pomoć. Bilo bi pametnije da građani - pomagači nisu učinili apsolutno ništa.

Ponekad je bolje da i mi, inženjeri zvuka, ne radimo ništa. Celodnevno slušanje zvuka, bilo preko slušalica ili zvučnika može da dovede do zamora sluha. To neprestano slušanje može da nas spreči da registrujemo  nijanse u svom radu zbog čega, ponekad, bolji zvučni dizajn zapravo zahteva preslušavanje apsolutno ničeg.

Zato ćemo pričati o sledećem o zamoru uha i njegovim posledicama, kako odmoriti uho i o očuvanju sluha putem ograničavanja glasnoće.

Svi smo iskusili zamor uha, bilo da se radi o glasnom koncertu, celodnevnom miksanju, ozvučavanju, komponovanju ili višesatnom letu avionom. Pritom, zamor uha je teško uočljiv, osim ukoliko se ne skoncentrišete i „potražite ga“. Tek kada sve počne da nam zvuči tupo i to nakon nekoliko sati rada, znamo da je do zamora došlo. Iako on u našem svakodnevnom radu ne mora da bude najgora stvar koja može da nam se desi, ipak će uticati da rezultat tog rada bude manje iznijansiran i izbalansiran. Napravili ste nešto, vratili se tome kasnije i shvatili da ne zvuči dobro. Verovatno je jedini krivac zamor uha.

Zbog toga je odmaranje ušiju i sluha veoma važno. A ipak, malo ljudi ga primenjuje.

Odmaranje ušiju je upravo ono što vam pada na pamet da jeste: skinete slušalice, isključite zvučnike, možda čak i napustite prostoriju i jednostavno ne slušate ništa koliko god je to moguće. Nemojte da slušate muziku ili gledate video sa zvukom. Pronađite najtiše moguće mesto i proboravite u njemu neko vreme.

Iskustvo mnogih kaže da je dovoljno odmoriti uši 5 do 10 minuta na svakih sat vremena da bi se sluh održao čistim i svežim tokom celog dana.

Međutim, čak i kada se primene periodi odmaranja ušiju, oni mogu da ostanu bez ikakvog efekta ukoliko su nivoi glasnoće monitoringa nekonzistentni. Dakle, glasnoća zvuka kojem smo izloženi u svakodnevnom radu je važna. To ne znači da nikada nećete promeniti nivo glasnoće monitoringa, ali uvođenje standardnog nivoa na svom audio interfejsu će učiniti stvari mnogo jednostavnijim za upravljanje. Na primer, možda je Vaš sistem podešen na -22dB 80% vremena. Zahvaljujući ovoj konzistentnosti, pre ćete registrovati trenutak kada stvari počnu da zvuče „tupo“ usled zamora ušiju. 

Mali broj audio timova implementira propisivanje obavezujućeg nivoa glasnoće monitoringa svojim inženjerima zvuka tokom faze miksanja. A time se obezbeđuje da se sve uskladi i da ni kod koga ne dođe do zamora sluha pre nego što je to zaista potrebno. Nivoe glasnoće možete da podesite i na svom telefonu dok slušate razne liste, što predstavlja odličan način da sprečite prevremenu pojavu zamora ušiju.

Ovde se nameće pitanje da li do zamora sluha dolazi samo ako se nešto sluša preglasno. Da, do zamora definitivno dolazi mnogo brža u glasnom okruženju. Međutim, odmaranje ušiju je uvek dobar potez osim ukoliko to što slušamo nije na nivou glasnoće šaptanja, a po pravilu nije.

 

 

Kako stoje stvari sa slušanjem preko monitora ili otvorenih slušalica?

Tačno je da zatvorene slušalice i bubice za uši dovode do većeg zamora od bilo čega drugog, ali do njega mogu da dovedu i standardni zvučnici ili monitori. Otvorene slušalice su dobra „zlatna sredina“ koja inženjerima zvuka omogućava duže periode rada bez mnogo zamora sluha. Ipak, one propuštaju nešto zvuka u oba pravca, do i od Vaših ušiju. U zavisnosti od prostora u kom se nalazite to propuštanje može da bude sasvim u redu, ili potpuna katastrofa.

Da sumiramo:

  • Zamor uha je realnost koja može da utiče na kvalitet vašeg rada kao inženjera zvuka;
  • 5-10 minuta odmora od slušanja na svakih sat vremena učiniće Vaš sluh uvek svežim;
  • Podešeni standardni nivo glasnoće monitoringa  većinom vremena omogućava bolju kontrolu u radu;
  • Čak i na telefonu možete podesiti glasnoču kako biste sprečili prerani zamor uha;
  • Nije loše da inženjeri zvuka znaju da je ponekad ne raditi i ne slušati ništa može biti odličan način za postizanje najboljih rezultata.

Probajte, ako već niste, da odmarate uši redovno. Čak i samo nekoliko puta dnevno, a ne na svakih sat vremena, učiniće da zvuk koji kreirate bude kontinuirano dobar i izbalansiran.

 

 

Preuzeto sa Pro Sound Effects
Autor teksta: Akash Thakkar
Fotografije: Pro Sound EffectInspiring Headphones, Pixabay